نقش بازیهای کامپیوتری در شکلگیری هویت جوانان
نویسندگان
چکیده
مقدمه: با توجه به خصلت بازی مآبانه رسانه های جدید که آنها را دارای کیفیتی متفاوت از رسانه های روایتی قدیمی تر می سازد این سوال مطرح میشود که آیا هویت جوانانی که از دوره نوجوانی با رسانه های جدید آشنا بوده و به آن می پردازند با هویت جوانانی که این تجربه را نداشته اند تفاوتی دارد؟ روش: جامعه آماری پژوهش پسران گروه سنی 18 تا 28 سال در شهر تهران بودند. از این جامعه، بر مبنای سابقه آشنایی با بازی های رایانه ای، زمانی که صرف انجام بازی می شود و طول دوره آشنایی و کاربری بازی رایانه ای، دو گروه از بازیکنان قهار و کسانی که تجربه کاربری بازی رایانه ای را ندارند (یا تجربه اندکی دارند) به روش نمونه گیری در دسترس و گلوله برفی، انتخاب شدند. گروه بازیکنان قهار به ترتیب شامل یک گروه 43 نفره (که به پرسشنامه ها پاسخ دادند) و یک گروه 18 نفره (که در مصاحبه شرکت کردند) و گروه مقایسه شامل یک گروه 36 نفره (که به پرسشنامه ها پاسخ دادند) و یک گروه 14 نفره (که در مصاحبه شرکت کردند) بودند. این پژوهش روش کیفی (مصاحبه) و کمّی (اجرای پرسشنامه های سنجش عینی منزلت هویت من و شش بعدی فرایند هویت) را برای جمع آوری اطلاعات بکار گرفته و از تحلیل مصاحبه و آزمون t جهت تحلیل اطلاعات استفاده کرده است. یافته ها: گرچه هر دو گروه به هویت خویش عاطفه، الزام رفتاری و تعهد دارند اما تعهد گروه بازیکنان قهار مشروط و موقتی است. نتیجه گیری: در مجموع یافتهها بر تاثیر بازیهای رایانهای بر شکلگیری هویت جوانان تاکید میکند.
منابع مشابه
دانشآموزان دبیرستانی و بازیهای کامپیوتری
پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع بازیهای رایانهای به عنوان سرگرمی در نوجوانان استان زنجان ایران انجام شد. 1500 دانشآموز از 18 دبیرستان (750 دختر، 750 پسر) پرسشنامه محقق ساختهای را که شامل پرسشهای جمعیتشناختی و پرسشهای تعیینکنندة میزان کاربری رایانهای و مدت زمان آن بود، تکمیل کردند. یافتهها نشان دادند که 53 درصد از شرکتکنندگان کاربر بازیهای رایانهای بودند و 43 درصد از آنها بیش از سه ساعت در...
متن کاملدانش آموزان دبیرستانی و بازیهای کامپیوتری
پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع بازیهای رایانه ای به عنوان سرگرمی در نوجوانان استان زنجان ایران انجام شد. 1500 دانش آموز از 18 دبیرستان (750 دختر، 750 پسر) پرسشنامه محقق ساخته ای را که شامل پرسشهای جمعیت شناختی و پرسشهای تعیین کنندة میزان کاربری رایانه ای و مدت زمان آن بود، تکمیل کردند. یافته ها نشان دادند که 53 درصد از شرکت کنندگان کاربر بازیهای رایانه ای بودند و 43 درصد از آنها بیش از سه ساعت در...
متن کاملبررسی نقش شبکه اجتماعی وایبر در برساخت هویت نسلی جوانان
مطالعة پیشِرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی میباشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبههای مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده میکنند، صورت گرفته است. نمونهگیری از نوع هدفمند و معیار نمونهگیری، اشباع نظری است. دادههای به دست آمده با روش تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش ...
متن کاملنقش اینترنت بر هویت سیاسی جوانان شهر قزوین
پژوهش اصلیترین منبع تولید دانش است. منظور از پژوهش، فعالیتی خردمندانه و منظم است که بصورت نظری و تجربی در جهت تولید ایدهها و دادهای بنیادی، تحربی و توسعه انجام میشود. در جامعه در حال گذار ایران که با مسائل عدیده اجتماعی، فکری، فرهنگی و ..... مواجه بوده است، پژوهش سیاسی در جهت تولید اطلاعات علمی مورد نیاز در برنامهریزیهای توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه پژوهش حاضر ...
متن کاملهویت ایرانى در گفتار جوانان
در این تحقیق با برساخته دانستن هرگونه هویت جمعى تلاش به عمل آمد تا درکى که جوانان تحصیلکرده از هویت ایرانى خود دارند تا جاى ممکن فهم و معرفى شود. برخلاف صاحبنظرانى که هویت ایرانى را با ارجاع به انواع خوانشها از پیشینه تاریخى این سرزمین و سنتهاى فرهنگى، ادبى، زبانشناختى یا دینى آن تعریف مىکنند، در این پژوهش سراغ گروهى از مردم این کشور، یعنى جوانان، رفتیم که بهلحاظ جمعیتشناختى و نیز پىری...
متن کاملبررسی نقش شبکه اجتماعی وایبر در برساخت هویت نسلی جوانان
مطالعة پیشرو به بررسی نقش رسانههای اجتماعی نوین در شکلگیری و برساخت هویت نسلی در میان جوانان میپردازد. روش پژوهش کیفی می باشد و تکنیک پژوهش مصاحبه روایی است. بر این اساس مصاحبه های مجازی آنلاین با 29نفر از افرادی که از وایبر استفاده می کنند، صورت گرفته است. نمونه گیری از نوع هدفمند و معیار نمونه گیری، اشباع نظری است. دادههای به دست آمده با روش تحلیل تماتیک، تحلیل شدهاند. یافته های پژوهش ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
علوم رفتاریجلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023